Wymiana oleju w hamulcach Shimano
Masz hydrauliczne hamulce? Pamiętaj zatem, że należy wymieniać w nich płyn!
Rowery z takim systemem hamowania są coraz
bardziej powszechne, tańsze a więc dostępne dla większości ludzi, lecz niestety
mało sprzedawców informuje o konieczności ich serwisowania co najmniej raz na
sezon.
Rodzaje olejów
Każdy producent podaje jaki olej jest wlany do
ich systemu, przeważnie jest opisany przy manetce zaciskowej. W przypadku
hamulców Shimano będzie to olej mineralny, natomiast w układzie hamulców firmy
Avid – olej z serii DOT.
Pamiętaj, że tych dwóch rodzajów oleju nie
wolno ze sobą ani mieszać ani zamieniać. Może to bowiem spowodować uszkodzenie
uszczelek, oringów itp., co z kolei doprowadzi do nieszczelności, a więc i
utraty ciśnienia przy naciśnięciu klamki podczas hamowania. Dotyczy to również amortyzatorów
olejowych, ale to inny temat.
Jak to działa?
W szczękach hamulcowych znajdują się cylindry,
które przesuwają klocki hamulcowe w kierunku do środka czyli do tarczy
hamulcowej, w klamce, czyli tam gdzie naciskamy żeby zahamować, znajduje się
„pompka”. Klamka i szczęka są połączone ze sobą przewodem.
We wszystkich tych elementach znajduje się
płyn hamulcowy. Po naciśnięciu klamki, „pompka” pompuje olej/ płyn wytwarzając
odpowiednie ciśnienie w kierunku szczęk powodując wyciśnięcie
cylindrów/tłoczków, a tym samym przesunięcie ich razem z klockami hamulcowymi w
kierunku tarczy. Jeśli zadbasz o czystość tego całego układu, zwłaszcza szczęk
i cylindrów, to wówczas cylindry będą się wysuwały równo z obu stron szczęki, w
przeciwnym razie zauważysz nierówne zużycie klocków hamulcowych.
Po co wymieniać płyn?
Nadal masz wątpliwości? To spójrz na zdjęcia!
Na pierwszym płyn jest ciemny, zaś na drugim przyjemnie różowy. Tak jak się już
zapewne domyślasz, ciemny płyn już dawno utracił swoje właściwości. Nie trzyma
ciśnienia, które jest potrzebne do tego, aby docisnąć klocki z odpowiednią siłą
do tarczy tak, aby się nie cofały. Cofanie się klocków, czyli tak naprawdę
cylindrów (bo to one przecież dociskają klocki hamulcowe) utrudnia hamowanie
oraz sprawia że hamowanie odbywa się z piskiem. Wówczas musisz silniej naciskać
na klamkę hamulcową, by zatrzymać rower.
Brudny płyn nie odprowadza również ciepła. Z
czasem doprowadza to do przegrzania się klocków i tarczy. Kiedy już to nastąpi
oprócz wymiany płynu, będzie na Ciebie czekała również wymiana klocków
hamulcowych.
Sygnał do wymiany
Najbardziej słyszalny to po prostu... piski
przy hamowaniu. Czasem osiągają poziom decybeli porównywalny do koguta
policyjnego!
Oszczędność
Regularnie wymieniając płyn hamulcowy
zaoszczędzisz sobie sporo kłopotów. Koszt wymiany płynu nie jest duży, w
porównaniu do szkód jakie mogą spowodować. Przy czym jest to „zabieg”, który w
HUSA bikes wykonuję na poczekaniu.
Dlaczego zatem musisz regularnie serwisować hamulce?
Jeśli jeszcze nie jesteś przekonana lub
przekonany, to napiszę krótko – ano dlatego, że od nich zależy twoje
bezpieczeństwo. Hamulce powinny hamować w każdych warunkach atmosferycznych!
Czytam i za głowę się łapię.... co ma pisk wspólnego z "wymianą "? I jeśli już to wymianą czego?
OdpowiedzUsuńPisk w czasie hamowania w przypadku Shimano oznacza dwie rzeczy: albo brudne tarcze i klocki albo wyciek z układu przez uszkodzony zacisk. Wymiana w tym przypadku oznacza wymianę zacisku.
Co brudny płyn hamulcowy ma do pisków przy hamowaniu?
no właśnie nic nie ma
Usuń