Wymiana oleju w hamulcach Shimano


Masz hydrauliczne hamulce? Pamiętaj zatem, że należy wymieniać w nich płyn!



Rowery z takim systemem hamowania są coraz bardziej powszechne, tańsze a więc dostępne dla większości ludzi, lecz niestety mało sprzedawców informuje o konieczności ich serwisowania co najmniej raz na sezon.

Rodzaje olejów

Każdy producent podaje jaki olej jest wlany do ich systemu, przeważnie jest opisany przy manetce zaciskowej. W przypadku hamulców Shimano będzie to olej mineralny, natomiast w układzie hamulców firmy Avid – olej z serii DOT.
Pamiętaj, że tych dwóch rodzajów oleju nie wolno ze sobą ani mieszać ani zamieniać. Może to bowiem spowodować uszkodzenie uszczelek, oringów itp., co z kolei doprowadzi do nieszczelności, a więc i utraty ciśnienia przy naciśnięciu klamki podczas hamowania. Dotyczy to również amortyzatorów olejowych, ale to inny temat.

Jak to działa?

W szczękach hamulcowych znajdują się cylindry, które przesuwają klocki hamulcowe w kierunku do środka czyli do tarczy hamulcowej, w klamce, czyli tam gdzie naciskamy żeby zahamować, znajduje się „pompka”. Klamka i szczęka są połączone ze sobą przewodem.
We wszystkich tych elementach znajduje się płyn hamulcowy. Po naciśnięciu klamki, „pompka” pompuje olej/ płyn wytwarzając odpowiednie ciśnienie w kierunku szczęk powodując wyciśnięcie cylindrów/tłoczków, a tym samym przesunięcie ich razem z klockami hamulcowymi w kierunku tarczy. Jeśli zadbasz o czystość tego całego układu, zwłaszcza szczęk i cylindrów, to wówczas cylindry będą się wysuwały równo z obu stron szczęki, w przeciwnym razie zauważysz nierówne zużycie klocków hamulcowych.

Po co wymieniać płyn?

Nadal masz wątpliwości? To spójrz na zdjęcia! Na pierwszym płyn jest ciemny, zaś na drugim przyjemnie różowy. Tak jak się już zapewne domyślasz, ciemny płyn już dawno utracił swoje właściwości. Nie trzyma ciśnienia, które jest potrzebne do tego, aby docisnąć klocki z odpowiednią siłą do tarczy tak, aby się nie cofały. Cofanie się klocków, czyli tak naprawdę cylindrów (bo to one przecież dociskają klocki hamulcowe) utrudnia hamowanie oraz sprawia że hamowanie odbywa się z piskiem. Wówczas musisz silniej naciskać na klamkę hamulcową, by zatrzymać rower.
Brudny płyn nie odprowadza również ciepła. Z czasem doprowadza to do przegrzania się klocków i tarczy. Kiedy już to nastąpi oprócz wymiany płynu, będzie na Ciebie czekała również wymiana klocków hamulcowych.

Sygnał do wymiany

Najbardziej słyszalny to po prostu... piski przy hamowaniu. Czasem osiągają poziom decybeli porównywalny do koguta policyjnego!

Oszczędność

Regularnie wymieniając płyn hamulcowy zaoszczędzisz sobie sporo kłopotów. Koszt wymiany płynu nie jest duży, w porównaniu do szkód jakie mogą spowodować. Przy czym jest to „zabieg”, który w HUSA bikes wykonuję na poczekaniu.

 Dlaczego zatem musisz regularnie serwisować hamulce?

Jeśli jeszcze nie jesteś przekonana lub przekonany, to napiszę krótko – ano dlatego, że od nich zależy twoje bezpieczeństwo. Hamulce powinny hamować w każdych warunkach atmosferycznych!





Komentarze

  1. Czytam i za głowę się łapię.... co ma pisk wspólnego z "wymianą "? I jeśli już to wymianą czego?
    Pisk w czasie hamowania w przypadku Shimano oznacza dwie rzeczy: albo brudne tarcze i klocki albo wyciek z układu przez uszkodzony zacisk. Wymiana w tym przypadku oznacza wymianę zacisku.
    Co brudny płyn hamulcowy ma do pisków przy hamowaniu?

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty